Rodzaje agencji reklamowych – którą wybrać?
Dzięki cyfrowej rewolucji możliwości reklamowe, jakimi dysponują agencje, rosną z roku na rok. To pozwoliło na wykształcenie się wielu różnych specjalizacji. Na rynku znajdziemy agencje reklamowe zajmujące tylko jedną wąską dziedziną, ale też takie, które obsługują całość procesu reklamowania marki czy produktu kompleksowo. Jakie zatem wyróżniamy rodzaje agencji?
Spis Treści
Agencja reklamowa 360
To agencja oferująca pełen wachlarz usług związanych z reklamą każdego rodzaju. Od planowania działań marketingowych, przez reklamę w mediach tradycyjnych i cyfrowych, aż po tworzenie stron internetowych i obsługę eventów. Agencje reklamowe 360 zatrudniają specjalistów z różnych dziedzin, a często także współpracują z freelancerami pomagającymi zrealizować najbardziej złożone zlecenia.
Agencja interaktywna
Agencje interaktywne zajmują się kompleksową obsługą reklamową, jednak tylko w mediach cyfrowych i szeroko rozumianym marketingu internetowym. Mówimy tu o planowaniu działań głównie dla firm oferujących swoje produkty w sklepach internetowych, a także o pozycjonowaniu, tworzeniu stron internetowych, czy automatyzacji marketingu.
Agencja PR
Agencje PR mają jedno główne zadanie – zadbać o wizerunek marki i stworzyć jak najlepsze relacje. Nie tylko w kontekście odbioru marki i produktów przez klientów, ale również w kontaktach z dziennikarzami czy inwestorami. Najczęściej w zakres działań agencji PR wchodzą: relacje z mediami, strategie komunikacji, content marketing, influencer marketing oraz obsługa eventów.
Agencja SEO / SEM
Agencje SEO / SEM zatrudniają specjalistów zajmujących się zwiększaniem widoczności danej marki w internecie. W przypadku SEO będą to wszelkie działania przekładające się na wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania – od optymalizacji stron internetowych, przez content marketing, kończąc na technicznych aspektach budowania bazy linków. SEM w przeciwieństwie do pozycjonowania przynosi natychmiastowe rezultaty. W tym wypadku działania agencji dotyczą odpowiedniego zaplanowania i przeprowadzenia płatnych kampanii reklamowych w internecie – głównie Google Ads.
Agencja brandingowa
Zadaniem agencji brandingowej jest zaprojektowanie i zadbanie o odpowiedni rozwój marki. Pozornie tylko tyle, jednak to zdecydowanie najobszerniejsza dziedzina marketingu. Agencje brandingowe swoimi działaniami wykraczają daleko poza klasyczne stworzenie identyfikacji wizualnej.
Agencja brandingowa projektuje markę, mając na uwadze jej unikalne cechy oraz misję, a także zajmuje się przeprowadzaniem kompletnego rebrandingu. Przygotowanie brand booka jest tylko wisienką na torcie, co poprzedzone musi być odpowiednim badaniem rynku, analizą konkurencji oraz preferencji klientów, projektowaniem opakowań i przestrzeni puntów stacjonarnych, a nawet sposobu komunikacji.
Najlepsze agencje brandingowe zatrudniają szereg specjalistów, a w tym projektantów wnętrz, rysowników, czy operatorów DTP.
Agencja social media / content marketingowa
To często agencje PR, które wraz ze zmianą wymagań rynkowych, przekształciły się w firmy oferujące swoje usługi opierające się o tworzone treści. Dobrze przygotowane strategie komunikacji w mediach społecznościowych czy tworzenia i dystrybucji contentu, są aktualnie jednymi z najważniejszych składowych reklamy w internecie.
Przeczytaj również nasz wpis na blogu: Brand Book – po co marce?